Monday, January 21, 2008

نزار يتحدث عنى

قصيدة عجبتنى وحسيتها بتعبر عنى


محدش يزعل منى

دى لنزار قبانى انا واخداها بالنص

حتى الجمل الاعتراضية منه مش من عندى

اقروها وحسو انى بقولها من معاميق قلبى


والى لقاء اااااخر


%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%











ياسيدى العزيز

هذا خطاب من إمرأة حمقاء

هل كتبت اليك قبلى إمرأة حمقاء؟

إسمى أنا؟؟

دعنا من الاسماء

رانية .. أم زينب

أم هند .. أم هيفاء

أسخف مانحمله ياسيدى الاسماء

***********************


ياسيدى

أخاف ان اقول مالدى من أشياء

أخاف – لو فعلت – أن تحترق السماء

فشرقكم ياسيدى العزيز يصادر الرسائل الزرقاء

يصادر الاحلام من خزائن النساء

يمارس الحجر على عواطف النساء

يستعمل السكين ... والساطور

كى يخاطب النساء

ويذبح الربيع , والاشواق , والضفائر السوداء

وشرقكم ياسيدى العزيز يصنع تاج الشرف الرفيع

من جماجم النساء

*************************

لاتنتقدنى سيدى

إن كان حظى سيئا

فإننى أكتب , والسياف خلف بابى

وخارج الحجرة صوت الريح والكلاب

! ياسيدى

عنترة العبسى خلف بابى

يذبحنى ... اذا رأى خطابى

يقطع رأسى ... اذا رأى الشفاف من ثيابى

يقطع رأسى .... لو أن عبرت عن عذابى

فشرقكم ياسيدى العزيز

يحاصر المرأة بالحراب

وشرقكم, ياسيدى العزيز

يبايع الرجال انبياء ..... ويطمر النساء فى التراب

***************************


لا تنزعج

ياسيدى العزيز ... من سطورى

لا تنزعج

إذا كسرت القمقم المسدود من عصور

إذا نزعت خاتم من رصاص عن ضميرى

إذا انا هربت

من اقبية الحريم فى االقصور

إذا تمردت ...على موتى ... على قبرى .. على جذورى ... والمسلخ الكبير

لا تنزعج ياسيدى

إذا انا كشفت عن شعورى

فالرجل الشرقى لايهتم بالشعر ولا بالشعور

الرجل الشرقى – واغفر جرأتى – لا يفهم المرأة إلا داخل السرير


****************************


معذرة ياسيدى

إذا تطاولت على مملكة الرجال

فالآدب الكبير – طبعا – أدب الرجال

والحب كان دائما من حصة الرجال

والجنس كان دائما مخدرا يباع للرجال

خرافة حرية النساء فى بلادنا

فليس من حرية اخرى .... سوى حرية الرجال

ياسيدى

قل ماتريده عنى فلن أبالى

سطحية؟ غبية؟ مجنونة . بلهاء ؟

فلم أعد أبالى

لان من تكتب عن همومها

فى منطق الرجال .. تدعى إمرأة حمقاء

ألم أقل فى أول الخطاب إنى إمرأة حمقاء ؟

16 comments:

micheal said...

هيييييييييييييييي...أنا أول كومنت...الراجل ده حدوته كبيره...بحب معظم كتاباته رغم أني متأكد أنه مكروه من الكثيرين و بالذات الرجال
ألف حمد الله ع السلامه...لو عندك ميسينجر يا ريت تضيفيني
:)
تحياتي

ibn nasser - ابن ناصر said...

ههههههه شعر جامد وغريب!
نزار قباني بقي !
بس صحيح انتي البنت دي ؟؟
لو كدة خدي بالك من عنترة اللي علي الباب !
ههه
تحياتي

AHMED SAMIR said...

هو بقى انتي هتقعدي تنقطينا كدة بموضوعاتك؟
فين موضوعاتك الساخرة...فين خفة الدم والمرح والانطلاق؟
فين تعليقك عندي اللي كان بيبقى اول او تاني تعليق بالكتير
في ايه؟
مالك؟
انا مش مبسوط علشانك...ممكن جدا تقولي لي اتفلق
بس هكون مبسوط بجد لو رجعتي لتدويناتك وتعليقاتك
هي دي الحياة

micheal said...

متفق مع أحمد سمير
حاسس أن فيه حاجات كتير ملخبطه جواكي و أنك شايله هم كبير
تمنياتي بالسعاده و تحياتي

The Alien said...

welcome back ya bta3a

وحشتيني فعلا
وجودك كان فارق وإختفاءك كان مقلق
بس رجوعك جميل

أتمني تكوني بخير
وترجعي تضحكي بسرعة
تحياتي

Unknown said...

مبدئيا كل هذا الكلام عن المرأة التي مازالت مسلوبة الحرية هو محض خرافات وأساطير وخزعبلات وتخاريف وهراء و....
حرية ايه يا أم حرية؟
انتو لسة ناقصين حرية؟
هاتخليني أتخلى عن وقاري وأردح لك؟
عموما كويس جدا أن يعرف الإنسان نفسه.. وجميل ان يكون واضحا من البداية أنها " إمرأة حمقاء".. لكن انتبهي.. "امرأة" بدون همزة تحت الألف.. هذه همزة وصل يا فندم!

NeRmeeN said...

يا نهار ابيض...حد يفوقنى يا جدعان بمطوة ولا حاجة
البتااااااااااع رجعت تانى

حمد الله على سلامتككككك

ولو انها جت متاخرة شويتين

والله انا كنت كل شوية اجى اشوفك كتبتى تانى ولا لا...وسالت عليكى ساسو...لحد ما فقدت الأمل

على العموم حمد الله على سلامتك تانى يا جميل

بجد القصيدة تحفةةةةةةو جامدةةةة جامدة جامدة

مش قادرة اقول اكتر من كده

تحياتى ليكى

Anonymous said...

انا معجبه جدا بالمدونه بتعتك ونفسي نكون انا حبيتك بجد زي ما حبيت ساسو ياريت نكون اصحاب وبلاش الحزن ده ارجعي تاني زي الاول بلييييييييييييييز

وزة

احمد عبد الهادي said...

لا تقلقي يا سيدتي
فالنساء كلهن هكذا ........... حمقاوات
:-)

غمض عينيك said...

القصيدة حلوة اوي وللاسف حقيقية وان كانت بتبر عنك زعن اللي جواكي فصدقيني مش لوحدك للاسف ناس كتير بتفهم الرجولة غلط وبالفهم دا بتأذي وبتظلم وبتجور على حقوق المرأة بدل ما تكرمها


اتمنى انك تخرجي من الحالة اللي انتي فيها وترجعلك بسمتك وبسمتنا من تاني

محمد سمير

البتاع said...

micheal


حبيب قلبىىىىىىىىىى مش كده والنبى؟؟؟
نزار ده كارثة كونية

وهو فعلا مكروه من الرجالة الله يهدهم

حشوف موضوع الايميل يافندم :)


..................................


ibn nasser - ابن ناصر


اه انا البنت دى يااحمد
انا البنت دى جدا كمان

................................


A.SAMIR


سمورة حبيبى

صعب جدا ارجع اعلق عند حد حاليا حيث انى معنديش نت فى البيت وبزوغ خلسة للسيبر

ارجوك استحملنى بس هى دى حياتى :'(

...................................



micheal


ميكو كلاكيت تانى مرة
انا متلخبطة؟؟؟؟

لا خاااالص انا ورقة فى مهب الريح حرفياااااااااااا :)
..............................

البتاع said...

The Alien



ازيك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وحشتنى كتير كتير عن جد يعنى
وميرسى عالبقين الزززيعين دول :)

اسسسسسسكت

مش قالولى امبارح ان كان كتفى فى كتفك فى معرض الكتاب؟؟؟؟؟

والله ماعرفت يابيشو :(
.................................



Davinci


اولا منور يادفشش
مش حبة اتخانق بعد طول غياب

بس اذا كان ابن ناصر اللى عارف الليلة كلها مقدرش انت اللى متعرفش حاجة حتقدر؟؟؟؟؟

تانى

انا حرفيا البنت دى

وعندى 3 عنترة مش واحد كمان
................................


NeRmeeN


حبيتى يانونا

وحشتييييييينى كتير كتير
انا جيت اهه بس على خفيف ومتقطع

ادعيلى يانونة
وتعالى علطول يمكن تلاقى حاجة جديدة واللا حاجة
................................



انين الحزن

منورة يازوزة وتعالى كل يوم ياقمر وساسو قالت فيكى شعر من قبل ماتعلقى عندى :)
.................................


احمد عبد الهادي

لا تعليق

.................................


غمض عينيك


دودوووووووووو ياجاااااااامد ياناصفنى وسط الذئاب
بجد وحشتنى

بس سيبك انت انا حاجزة الاغنية بتاعت ايمان البحر بتاعت الخواجة ياسى الدراويث

فاكرها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :)

عمرو فكرى said...

جامدة على فكرة
وان كنت اتحفظ على بعض المعانى فيها
اللى بتحفظ عليه مش بعض الالفاظ او المصطلحات او الحاجات اللى انتى اضطريتى تكتبى تعليق فى اخر كلامك بسببها

انما على الظلمة الشديدة اللى نزار بيتكلم عنها

البتاع said...

Amr Fekry


كده ياعمرو ابقى شفت الاربع تعليقات بتوعك

لا ياعمرو الظلمة دى موجودة وانا عايشاها حرفيا حرفيا

انا حسة ان نزار كاتبها عنى زى ماقلت قبل كده ربنا يرحمه احساسه بالانثى ومعاناتها عالى جدا

وانت منورنى جدا :)

عمرو فكرى said...

انتى يمكن واقعة فى ظروف معينة مخلياكى حاسة بده .. يجوز :D

عموما حاولى تبصى للموضوع من وجهة نظر تانية
او من رؤية حد تانى .. يمكن تغيرى رأيك


ومنورة مدونتك دايما :D

البتاع said...

Amr Fekry

ربنا يخليك ياعمرو

بس الموضوع من كل وجهات النظر لكل الناس منيل بستين نيلة
يالا انا استسلمت اخيرا :(

انت اللى منور مدونتى دايما ياقمر