Saturday, March 1, 2008

سبعة باب

قريت قريب مسرحية "7 باب" للكاتب الشاب " محمد عادل عبد العظيم "


وهى مأخودة - مع كتير من التصريف- من حلقة الرعب للعظيم " د\أحمد خالد توفيق "


" خلف الأبواب المغلقة " من سلسلة ماوراء الطبيعة


قام بتقديمها د\أحمد بنفسه .. وهو شرف احسدك عليه يامحمد


المسرحية تدور فى مكان واحد كما هو فى النص الاصلى

اسماء الشخصيات كما هى النص الاصلى وكذا عددهم

لكن " رفعت اسماعيل " تغير كتيرا

قرأت المسرحية فى ساعتين وهذا دليل على جودتها

طبعا لست انا العظيمة التى تعطى لنفسها حق النقد

لكنى أزعم انى قرأت عدد لابأس به من المسرحيات المكتوبة وهو كما قال د\ أحمد شئ غير شائع

لذا فكان لى بعض الملاحظات التى دعوت مؤلف المسرحية بذاته لقرائتها

حتى لا اتهم بالغيبة والنميمة وكده

وقد رتبت هذه الملاحظات فى نقط .........


1-رفعت اسماعيل لم يبد كرفعت المعروف لعشاقه و اعتقد ان ذلك لن يكون مستساغا

لذا كنت اتمنى ان يتغير اسمه فقط لمحمد اسماعيل او رفعت ايوب او شئ اخر عدا رفعت اسماعيل

2-لشاعرة نادية تشكو من ان نظرات الناس تنهش جسدها لانهم يعتقدو انها امرأة

سهلة ولذلك فهى تقرر الزواج فى السر !!

ماذا يفيدها ذلك؟؟

اذا لم يعرف الناس انها متزوجة فسيظلوا كما هم فى نهش لحمها.....خاصة مع

رؤياهم لرجل غريب يتردد على منزلها كثيرا

وهو مالم يفسر او يوضح فى المسرحية

3- هل الشاعرة نادية كبيرة فى السن ام صغيرة؟؟؟ جميلة؟؟

بمعنى عندما تقول انهم يطمعون فى جسدها ينظر لها على مسكينة ام مجنونة متصابية؟؟

4-إصرار سمير على مناداته " بابا رفعت" لو كان مستعد ان يكون ابنه حقا كان من المفترض ان يقول بابا فقط

5- كيف يتهم "محمود" انه كتب الفيلم لانه " ناقص شهرة" كيف وقد كتب الفيلم تحت اسم مستعار أصلا؟؟؟

6-صفحة151...." المدير بيخنق عالموظف" لم تكن كلمة يخنق على موجودة عام 1970

7-المخرج يراعى أداب الحوار عندما يتكلم عن " ولاد الشرا....." ثم يسكت هذا

غير مبرر لإن ببساطة النساء الموجودات احداهن شاعرة بوهيمية ومتزوجة سرا من زوج صديقتها

والأخرى كان ينام هو نفسه معها فى غياب زوجها والثالثة هيام كانت غائبة عن

الوعى........... حتى اذا لم تكن,, كل هذا الموقف نفسه يدعو للشتائم المستمرة ,

وانى لاستغرب انهم لم يفعلو ذلك من البداية بإمطار "جابر"

بوابل لعناتهم .......فالموقف المتحفظ يبدو غير واقعى فلا مكان لهذا الترف الاخلاقى

8- سمير والشاعرة كانو تحت فين عندما ذهب لتهدئتها؟؟

وطالما ان هناك" تحت" و مطبخ لماذا لم يناقش فكرة استخدام ادوات من المطبخ

لكسر الباب الرئيسى للفيلا......حتى ولو لغلق

باب ذهن القارئ عن التفكير فى هذا الاحتمال فيما بعد

9-نقطة " جوزى متدين ده حتى قالى إتحجبى اكتر من مرة"

أولا: لم يكن هناك حجاب شائع عام 1970

ثانيا: جمهور المسرح اكثر وعيا من ان نربط له الدين بالحجاب.... وهناك فئة

من الممكن ان تأخد ذلك على انه منحنى لايليق بالمسرح المثقف

10- مفهمتش وجهه نظر ناهد عندما قالت انها " متقدرش تقول لراجل

بيضحك عليها روح شوفلك واحدة من الشارع"

ليه متقدرش؟؟؟

11- صفحة 119 .......ليه بهت الجميع عندما عرفو ان هيام " مش أنسة"!!!!!!

فهى ممثلة وفى السبعييييينات.. فهل متوقع ان تكون انسة؟؟؟

فناهيك عن العلاقات فجميع الممثلين يتزوجون مليار مرة فى السر .....غير مبرر على

الاطلاق بالمرة هذه الصدمة


12- صفحة 122......ملابسات اغتصاب هيام غير منطقية بالمرة بالمرة بالمرة بالمرة

*****************************

رغيت بالهبل لأ ورطنت بالفصحى عشان تعرف انى اقدر ياللى فى بالى هه؟؟ ;)

..... قد يبدو نقدى احمق انا عارفة

ونقد واحدة " فاكرة نفسها حاجة" بس الاكيد انه نقد مشاهدة

وقارئة همها الاول - والله العظيم - ان المسرحية تكون احلى

12 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
عبسميع said...

السلام عليكم

طبعًا قبل ما أعلق
أقول يا أهلاً يا أهلاً بعالم سمسم

أزيك يابنتي وحشاني جدًا
أخبار الحياة معاكِ والذي منه
دا انا داخل بالمصادفة البحتة أقول يمكن تكون رجعت لقيتك

حمدًا لله علي سلامتك
أنا برضه بقالي فترة غايب ورجعت

ـــــــــــ
بالنسبة لمسرحية عادل
ومحمد صاحبي بالمناسبة أممممممم
أنا متفق معاكِ في أغلب النقاط علي فكرة
وعمومًا هي كانت تجربة حلوة من عادل
أحيه عليها جدًا وربنا يوفقه ان شاء الله في مجاله
ــــــــــــ

مستنيكي تعدي

يالا اشوفك علي خير
محمد

mohammed said...

صباح الفل ..
أولاً ألف شكر على اهتمامك، وألف شكر أكثر على دعوة المناقشة الجميلة دي..

دعينا في البداية نتحدث عن جملة " معالجة وسيناريو وحوار " المكتوبة على غلاف كتاب " سبعة باب !! " .. تعني ببساطة شديدة محاولة تقديم جديد في القصة الأصلية، فلم أكتب " اعداد "، ففي الوقت الذي أقوم فيه بالحفاظ على سياق - ولم أقل أحداث - القصة الأصلية في اطارها العام، وهي تتلخص في مجموعة من الشخصيات يتم تضييق الخناق عليهم في مكان مغلق..

إذن لا داعي لتغيير اسماء الشخصيات لأنه لن يُضيف أو يُقلل من قيمة العمل، أو بمعنى أوضح لن يُضيف أو يُقلل من فكرة وجود جديد في النص..

:) إذن اجابة استفسارك الأول هو أن رفعت اسماعيل تم تقديمه بهذه الصورة حتى يكون هناك رفعت غير الذي تعودناه في ما وراء الطبيعة.. الشخص المنحوس ، والذي يُقابل أشياء مُفزعة، مُعظمها غربي " زومبي \ أشباح .. إلخ "

وسبب حماسي لهذه القصة بالتحديد لتحويلها إلى نص مسرحي لأنها قصة مصرية جدًا ، لا يوجد فيها الرعب الغربي سابق الذكر ..

2 - بالنسبة للشاعرة، فنحن نعرف أنها في موقف مُتأزم.. مُطلقة، والجميع يُريد نهش هذا الجسد العاري.. هذا الجسد يودون نهشه دون مقابل، فكان أسلم الطرق هو الزواج، حتى ولو كان زواجًا سريًا، فهذا سيضمن لها على الأقل فكرة " مبعملش حاجة غلط "، وفي الوقت نفسه هي امرأة في النهاية لديها احتياجاتها الخاصة..

3 - يا جميل إحنا في مجتمع شرقي.. أي جسم عريان حتى لو كان لكلبة - آسف على اللفظ بس ده أدق وصف للذئاب اللي محوطانا من كل ناحية - هيتبص عليه.. لو تفتكري معايا فيلم "توت توت" لنبيلة عبيد.. كانت عبيطة.. متشردة، ومع ذلك حاول الكثيرون اغتصابها..

نادية تم توضيحها مُنذ أول لحظة بالنص.. مثقفة لكونها شاعرة.. مُستفزة، فهي مُنذ بداية الحفل تستفز في سمير، وهي أول واحدة استفزته عشان يتكلم ويفتح سكة اتفتحت معاها كل السكك الباقية.. وسواء أكانت جميلة أم قبيحة فهي مطمع - كما سبق أن ذكرت للأسباب التي شرحتها مُسبقًا - لكنها بالتأكيد ليست في جمال ناهد.. وهو ما تم توضيحه في جملة ناهد حينما أعلنت حقيقة نادية أمام الجميع، " وكل ما يزهق من المجمع اللغوي يرجع " ..
نادية = عقل + جمال متوسط
ناهد = غباء لقبولها مشاركة زوجها لعبة كهذه + جمال باهر ..

:) هي أشياء تم توضيحها مُسبقًا يا جميل، فكما يستطيع الكاتب أن يقول " قابلت امرأة جميلة " يستطيع أن يقول أيضًا " قابلت امرأة لطيفة، شعرها ذهبي، أنفها دقيق .. إلخ " ، وكل هذه الصفات تُشير للجمال ..

:) ها وصلت ؟

4 - أجمل ملاحظة اتقالتلي وكان نفسي حد يقولهالي بس للأسف محدش قالها خالص..
سمير عانى كثيرًا من قسوة الأب، فصُنع الحائط الكبير، ولكي أكسر هذا الحائط بعد مرور سنين كثيرة من الصعب كسره مرة واحدة، فيأتي هذا بالتدريج عشان كده قال " بابا رفعت " مش " بابا " .. :) دعكِ من الموقف المتأزم للشخصيات، والتي تجعلها متوترة، فقد تقول شيئًا غير مدركة له، مثلما تذكرت ناهد - في وسط حكاية سمير - شيئًا عن موضوع الأسرار ، فقالت جملة من اللاوعي..

5- لأن محمود اتفضح قدام العالم دي.. محمود مثال للشخص الذي يرغب في كل شئ، وبالتالي يخسر كل شئ، فكان الأمر بينه وبين حسين، ولكنه الآن بينه وبين الجميع، وتفكير محمود يتمثل في " ماذا لو " الشهيرة.. " ماذا لو خرجنا جميعًا من هنا ؟!" .. يبقى فلان اللي كان معانا هيقول لفلان ثاني وفلان ثاني يقول لثالث، والموضوع يكبر.. :) إحنا هنا قدام شخصيات من لحم ودم، وحتى لو مش هتخرج من موقفها، ففكرة الكشف نفسها تُمثل أزمة.. سؤالك ده يهدم فكرة المسرحية من أساسها.. يعني إيه اللي يخلي "سمير" يخجل من إنه يحكي حكايته مع عزت قدام الكل؟!!!!.. وده ينطبق على بقية الحكايات.. إحنا كمجتمع مبنحبش نكشف ، ولا نفتح بابنا، حتى في ساعة الخطر..

6- هههههههههههه .. لا تعليق !

7- ده تم فعلاً.. بس مش بشكل تصريحي أوي.. يعني كلمة " المخرج الوسخ " جملة عاوز أقولك في ناس قالولي عيب تتقال !!.. ومفهموش " ولاد الشرا ..... " ..
ده مش لموقف أخلاقي مني.. بس عندي سؤال جميل أسألهولك ويا ريت تجاوبيني عليه..
ليه في القصة الأصلية مشتموش جابر شتائم وسخة، وعاوزاني أنا كسيناريست أحط الشتائم الوسخة دي ؟!!!!.. وخللي بالك كانوا في نفس موقف المسرحية!.. الموقف المُحاصر ده..

فكرتيني بواحد سألني إزاي محاولوش في المسرحية يكسروا الأبواب ويتأكدوا من إن كل حاجة فعلاً مينفعش تخرجهم من المكان ده؟!.. وكانت اجابتي ببساطة.. انت صدقتها في القصة الأصلية، طب ليه مصدقتهاش برضه في المسرحية ؟!!..
الإجابة بتكون عبارة عن إن اللي كتب القصة د. أحمد خالد توفيق واللي كتب المسرحية محمد عادل..
وسبب إني أخرج النص ده للنور إني عاوز ده أصلاً يتكسر.. يعني إيه المانع إن محسن زايد ياخد قصص نجيب محفوظ ويحولها لمسلسلات درامية؟!.. إحنا خلقنا لنفسنا تابوهات مش في مجالات عامة لكن في المجال الأدبي والكُتاب كمان..
زي ما مش عايزة حد يقرب من اسم "رفعت اسماعيل" مش عاوزة حد يقرب من د. أحمد خالد.. بدليل إنك قلتي يا ريت تخلي اسم رفعت أي حاجة ثانية، وده طبعًا غلط لإننا محتاجين نقدم جديد حتى لو كان الكاتب - ومع كامل تقديري لد.أحمد - محطوط فوق قاعدة ذهبية..

:) بس كده

8 - اجابتها في رقم 7

9- قلتِ أنه غير شائع، أي أنه موجود.. :) والدتي في السبعينات وكان الحجاب وكل حاجة موجودة زمان زي ما في دلوقتي.. بعيدًا عن المسرح المثقف .. إلى آخر هذه المصطلحات.. أنا بتكلم عن شخصيات من لحم ودم زي ما قلت يعني زي ما بتلاقي واحد يروح يصلي الجمعة، بعدها يخرج يبص على بنت مش ولا بد ممكن تنام معاه.. إلخ..

وده حال جابر لإنه في النهاية صورة سلبية من رفعت.. رفعت المثقف.. جابر على عكس من ده تمامًا، فأكيد يقدر يقول لمراته اتحجبي، وممكن يقولها حاجات أنقح من دي لإن في شخصيات شديدة الثراء وفي مستوى تعليمي عالي بيفكروا بمنطق ريفيين مثلاً..

10- انت تقصدي نادية !!!..
طيب يا ريت بس تقوليلي الفقرة في أي صفحة عشان أقدر أرجعلها وأرد عليكِ..

11- يعني يا بنت الحلال مش شرط إنها عشان في الوسط الفني فتكون واحدة مش تمام.. :) أنا برضه اللي لسه بفكر بمنطق قديم؟!!!..

شخصية هيام شخصية ملائكية جدًا تخدع الكل وهي أصلاً محطوطة على طول الخط في مواقف اجبارية عليها لدرجة إننا نعرف إن جابر أجبرها على ده بسبب إنه عرف حقيقتها لكونها مش عذراء..

12- مقدرش أقولك حاجة في دي.. يعني هو احساسك.. كل اللي أقدر أقوله " إن قمة الواقع = قمة الخيال " زي ما قريت مرة في كتاب..

:) طبعًا أنا اللي بشكرك بجد على ملاحظاتك دي، وأكيد فاهم طبعًا إن اهتمامك ده نابع من إنك عاوزة محمد عادل يتطور .. إحنا مش ولاد النهاردة يا بنت الحلال..

:) بجد ربنا يخليكي، ومستني ردك..

صباحك سكر

محمد عادل

عمرو فكرى said...

تدوينة حمستنى اقرا المسرحية بشدة

تحيتى ليكى ولمحمد

بالمناسبة .. انا علقت على اخر اربع تدوينات عشان لو ماخدتيش بالك

micheal said...

مش عارف بتتكلمي علي ايه بصراحه
بس أنا لسه قرأت ردك علي تعليقي في البوست السابق و كنت حفطس من الضحك علي موضوع كلب سنهو ده
معلش يا بتاع أصل الكيبورد عندي ابن دزمه بصحيح
كنت عاوز أقولك كل سنه و أنتي طيبه عشان الفلانتين
:)
تحياتي

mohammed said...

عمرو فكري ..

:) أكيد طبعًا يا عمرو مستني رأيك لإنه يهمني جدًا ..

**************

مايكل ..

:) مش فاهم إيه بس يا مايكل ؟! .. الكلام واضح أهو ..

محمد عادل

البتاع said...

الديليكون


اهلا اهلا بعمنا بتاع ادجار الان بو

ازيك كده وازى قططك؟؟؟

والله واحشنى كتير

رب صدفة خير ان شاء الله والحمد لله انك لقتنى :)

انا منيحة جدا


محمد صاحبك؟؟؟
طب ده شئ جميل بس الاجمل انك متفق معايا :)

والاجمل واجمل انك نورتنى

البتاع said...

mohammed



الى محمد عادل المؤلف انا برد
لوحدك خالص عشان ارد بإسهاب زى مانت رديت بإسهاب ماشاء الله يعنى


1- رفعت له سمات شخصية معينة حتأثر عليك مؤلفك سلبا لان له خلفية فى اذهان الناس

ممكن يبقى لك شخصيتك الخاصة اللى ملهاش اى ماضى مع اى مؤلف تانى

تبقى حرفيا من بنات افكارك
مش حتقى حد يطلع يقولك لا رفعت مايعملش كذا
فاهمنى يامحمد؟؟؟؟

2- بس المتحرش بيها دى بتعمل المستحيل عشان تلاقى ظل راجل تسد بيه عيون والسنة الناس عشان محدش يتكلم عليها ولا يبصلها
فتدور على راجل تتجوزه قدامهم اهم عشان تسكتهم
جوازها السرى مش حيفيدها لانهم حيفضلو يبصو ويتكلمو لانهم ميعرفوش
فاهمنى يامحمد؟؟؟

3-اتفق معاك فى النقطة دى

4- اتفق معاك ايضا فى النقطة دى

5-ايوة بس محمود منشرش بإسمه
اللى عاوز شهرة ده بيلطع اسمه على اعمال غيره حتى مش يدارى اعماله هو تحت اسماء تاس تانية !!!!! يعنى هو باين جدا انه كان مكسوف ومش عاوز حد يعرف انه هو الكاتب بدليل فعلا انهم اتفاجئو ان الاسم اللى عالافيش ده اسم وهمى.....الغاوى شهرة استحالة يكتب بإسم واحد تانى صح؟؟؟

6-ههههههههه قشطة

7-تانى لان د\ احمد لم يدع لحظة انه كاتب عمل واقعى...هو عمل فانازى الطابع دعنى اخدعك ..دعنى انخدع
بعكسك انت عملك واقعى
لو كان عمل د\ احمد واقعى كنت طالبته بنفس الشئ على فكرة مش فكرة ان انت انت وهوه هوه لاخالص

8-برضه اجابتها فى 7

9-والدتك اتحجبت فى السبعينات مش فى سنة سبعين....سنة سبعين يعنى عبد الناصر...عبد الناصر يعنى مادية بحتة
صدقنى ان الحجاب لم يظهر فى مصر قبل 75 ومكنش مصطلع معروف اصلا

10-لا ناهد ....وهى بتتكلم عن المخرج وعلافتها بيه

11-مش كده...بس انت عارف نمط افلام اوائل السبعينات كان فيه افلام بورن صرف
غير ان شئنا ام ابينا الوسط ده فى الوقت ده كان ازفت مما ممكن ان تحاول ان تتخيل
انا ليا قرايب كانو شغالين فيه فى الفترة دى وعارفه معلومات موثقة

12-لا بس صدقنى
على الاقل انت موضحتش اللى اتقال غير واقعى بالمرة بالمرة بالمرة ( نفس البالمرات) هههههههههه

البتاع said...

Amr Fekry

ياللا ياعم كده نبقى عملنا دعاية مجانية وعاوزين نسبة من الارباح مش كده ياعمور؟؟؟
هههههههههههههه
بص انا خدت بالى من التدوينة اللى فاتت ودى

فين الاتنين الباقيين؟؟؟
ياريت تفكرنى احسن كده ازعل اوى انى مش خدت بالى
انا عندى كام عمور ياعمور يعنى؟؟؟

...................................



micheal

ميكو حبيب هارتى
انا بتكلم عن مسرحية لكاتب شاب مأخوذة عن حلقة رعب لد\احمد خالد توفيق
ظننت هذا واضحا ههههههههههه

لا الف سلامة على كيبوردك
جبتلها دكتور؟؟؟؟
سلامتها الف سلامة يامعلمى

ابقى زرونا ياكابتشن كتير كده هه؟؟
..................................



mohammed

احم احم محمد هما الاتين كانو بيكلمونى انا على اساس انها مدونتى وكده يعنى

عشان كده مفهمش ميكو كان بيقول ايه
بس ولا يهمك انت برضه منورنى

mohammed said...

:) عودة مرة أخرى للرد يا جميل

1 - رواية المالك الحزين لما اتحولت لفيلم الكيت كات اتغيرت معالمها تمامًا، وفي ناس كثير حبيت الفيلم عن الرواية ..
فكرة السيناريو مش غرضها التغيير لكن غرضها التطوير وايجاد شئ جديد في النص سواء ده تم على مستوى الأحداث أو الشخصيات ..

2 - كام راجل هيقدر يتجوز متطلقة يا جميل ؟ .. ولا واحد .. سيبك من الراجل اللي يقولك أنا هحبها .. إلخ .. لو هيتجوزها لازم تقدم تنازل .. والتنازل اللي قدمته إنه يفضل جوازها سري من جابر عشان تلاقي راجل يتجوزها وعشان حياته متبوظش ويفضل قدام الناس الزوج المثالي .. عاوز أقولك إن ليا صديق مُطلق وإلى الآن كل ما بيقدم على جوازة جديدة يترفض بسبب الموضوع ده ، فما بالك بالست ؟؟؟ .. التنازل اللي قدمته لجابر لإن جابر شخصية أنانية جدًا عاوزة كل حاجة زيها زي شخصية الكاتب محمود اللي عاوز برضه كل حاجة .. عاوز الناس تقول عليه شريف وبيحمي البلد وفي نفس الوقت محدش يعرف إنه بيكتب أفلام وسخة .. وكل شخصية من الشخصيات أنانية بشكل أو بآخر وفكرة إنه استحالة يكتب بإسم مستعار .. إلخ هههههههه صدقيني أنا بنفسي عملتها بس طبعًا مش هقولك ليه ده حصل ونزل الموضوع ومحدش عرف إن محمد عادل هو نفسه فلان الفلاني اللي عمل الموضوع .. :) ها وصلت ؟

3 - فكرة إن عمل د. أحمد هو عمل فانتازي أو هو صرح بكده ، ففي الحقيقة أنا مشوفتش أو قريت التصريح ده خالص .. يمكن اتقال فعلاً .. بس في النهاية هو عمل فانتازي واقعي لإن حتى لو كان فانتازي - مع إنه مش فانتازي كامل الحقيقة - فله أصل واقعي والمسرحية نفس الكلام ، متنسيش إن بداية المسرحية رفعت بيكتب مسرحية يعني مسرحية جوه مسرحية ممكن يتغاضى ككاتب عن بعض الأشياء في سبيل تنفيذ انتقامه ممن قتلوا ابنه زي ما بيقول، زي ما سمير انتبه للعلاقة بين ناهد والمخرج وجابر - شخصية رفعت السلبية - قال لسمير إن رفعت لاقاها فرصة إنك انتبهت .. العملية مُعقدة جدًا .. تُشبه فكرة " طبق طبقكوا الشهيرة " .. :) ها وصلت ؟

4 - بالنسبة للحجاب .. يا بنتي ركزي .. رفعت بيقول أحداث مسرحيته بدأت سنة 1971 لكنه كان بيكتب المسرحية بعد أحداث 1973 - لو تفتكري مشهد النهاية - يعني كان بيكتبها بعد سنة 1975 .. متنسيش إن دماغ رفعت مشوشة بين الماضي والحاضر نظرًا لموت ابنه ..

5 - هههههههههه .. أنا شغال كصحفي في مجلات سينما يا قمر .. شغال في مجلة جودنيوز سينما وعملت لقاءات صحفية كثير مع نجوم من الوسط ، فأكيد أنا عارف بلاويه ، بحكم التعامل معاهم .. هل في مثلاً حد يعرف إن حنان ترك كان نفسها تتحجب بقالها 9 سنين ؟ .. يعني في الوقت اللي بتصور فيه أفلام زي سهر الليالي وغيرها .. الممثلين بطبيعتهم شخصيات معقدة جدًا .. يعني ممكن يمثل دور قديس وهو في الأساس حلنجي .. وهيام مش بعيدة عن ده .. هيام زيها زينا نفسها توصل لأكبر درجة ممكنة من النقاء النفسي بس الحياة مخلتهاش تعمل ده، وفي نفس الوقت هي بتعمل كل ما هو بعيد عن النقاء .. زيها زي واحد - زي ما قلتلك قبل كده - بيصلي ويطلع يتفرج على فيلم بورنو ويتعامل بحماس مع الإثنين .. شخصيات المسرحية من لحم ودم زيها زينا وبعدين حتى لو هيام من النوع اياه، فده لو هتعمله تعمله بكيفها مش غصبن عنها وجابر اغتصبها - وده اتعرضتله قبل كده - وفي الحالة دي تكون شخصيتها ضعيفة جدًا وتابعة ومعندهاش تحكم في نفسها على غرار شخصية التابع للكونت دراكيولا في فيلم دراكيولا .. أما فكرة مشهد الإغتصاب واقعي أم غير واقعي ، فحتى لو شايفاه مش واقعي - مع إن في أحداث لو قلتهالك مش هتصدقيها - ففي النهاية رفعت هو اللي كتب مسرحيته ، وزيها زي موضوع الباب ومتأكدوش منه .. إلخ ، فهو في النهاية كان في حاجة لجعل شخصية زي دي تابعة لشخصيته السلبية فإفتعل - زي ما بتقولي بس بلباقتك مقلتيهاش - حدث زي اللي شفتيه ده ..

مش عارف لو في نقط ثانية لسه مردتش عليها ولا لا بس متهيألي رديت على كل النقاط ولو في نقطة مرديتش عليها هيكون ليا عودة لإكمال الرد ..

:) شكل المناقشة معاكي هتحلو

محمد عادل

micheal said...

أنتي فين يا بتاع؟

البتاع said...

mohammed

ههههههههههه

والله يامحمد انا كمان حسة ان الكلام معاك حيحلو جدا بس المشكلة انى مش بدخل كتير فحضطر اكون مؤدبة واعلن استسلامى

لو عاوز نقاشات حامية الوطيس انا موجودة عالايميل نتخانق هناك بقى :)

...................................


micheal


انا هنا ياميكووووووووووووووو